Monday, December 19, 2011

JANJI...

Janji mmg ringan diucapkan namun berat utk ditunaikan.. kan?! sehari dua ni sy ada masalah berkaitan janji dgn seorg teman.. hmm.. :(( harap pertelingkahan kecil ini takan berlarutan.. sbb sy sgt menyayangi teman sy ini..

Janji merupakan salah satu perkara biasa dlm kehidupan seorg insan.. Manusia melafazkan sesuatu janji semudah menyebut a, b, c.. Malah ada yang melabelkan dgn gelaran khusus seperti ungkapan 'janji melayu' dan sebagainye.. Biasanya ungkapan ini membawa kepada maksud yang negatif iaitu merujuk kepada janji yang tidak ditepati. Malangnye kebanyakan kite manusia kerap mungkir janji sekerap kite berbicara.. hmmm..

Dalam islam janji adalah satu perkara yang besar. Menunaikan janji adalah tanggungjawab kite. Dan memungkiri janji adalah menjadi satu kesalahan dan berdosa besar.. Allah swt telah memasukkan kesalahan mungkir janji sebagai dosa besar yang perlu dijauhi. Ia juga termasuk dalam kategori ciri-ciri orang yg munafik...

promise me??

huhuhu.. jd buat peringatan kite bersama.. sama2lah kite menjd org yg menepati janji, org yg menunaikan janji.. dan org yg melaksanakan janji ok! eh, mcm sama je maknanye tu kan, hehe.. Jgn suke menabur janji dan bermulut manis ye.. ibarat pepatah melayu mengatakan 'bagai menanam tebu di tepi bibir'..hehehe.. baik tanam bunga rose je kt tepi bibir tu, cantik skit...:D bukan ape nnti sian kat org tu yg kite berjanji bagai nak rak.. dia pon berharap bagai nak rak.. last2 mengecewakan.. kite pon tanak org benci dan tak shuke ngn kite kan.. so, sama2lah kite beramal ye..

No comments:

Post a Comment